Bár a címszereplő Balthazár egy szamár, Bressontól ne ezópuszi tanmesét és ne is kalandos állattörténetet várjunk. Felnövekedéstörténetet, ember- és Istenismeretet inkább. A vetítést követően Mispál Attila rendező vezetésével folytatunk beszélgetést a látottakról.
Jelenleg nincs olyan időpont, amire jelentkezni lehet.
Robert Bresson: Vétlen Balthazár (1966) 95'
Bár a címszereplő Balthazár egy szamár, nem ezópuszi tanmesét és nem is kalandos állattörténetet látunk. Bresson szavaival: "A szamár ugyanazokat a szakaszokat éli át, mint egy ember: gyermekkorában a becézgetést, érett korában a munkát, a tálentumot az élet feleútján, s a végső misztikát, mely a halált közvetlenül megelőzi. A szamár hordozza a relikviákat, s meghal aztán, mert az emberek bűneit hordozza." A szamár mellett, mely különféle bűnöket - gőgöt, iszákosságot, lustaságot, durvaságot, pénzvágyat, a kiszolgáltatottak megalázását - megtestesítő emberekkel találkozik, a film másik hőse Marie, aki szintén védtelen és vétlen teremtmény. Kettőjük sorsa párhuzamos, mindketten áldozatok. Marie-t Anne Wiazemsky játssza, a legnagyobb modern katolikus író, Claude Mauriac unokahuga. A későbbi híres Godard-színésznő (és Godard nagy szerelme) itt még ismeretlen kislány, kinek gyermeki szépsége, tisztasága és ártatlansága egészen különleges és megejtő.
A vetítést követően beszélgetés Mispál Attila rendező moderálásával.
„VÉTLEN BALTAZÁR (AU HASARD, BALTHASAR)
Robert Bresson francia filmje 1965-ből
ajánló gondolatok, vázlatszerűen
Az analízis mágiája.
Jelentéstulajdonítások hálójában.
Legyen, mondjuk, Boldizsár.
Ártatlanság, Bűn, Remény, Kálvária, Megváltás.
Az emberi világ funkciókkal ruházza fel az öntörvényű (vagy inkább törvény fölötti) állatot.
Széthullás, elveszítés. Egyben maradás, az öntudatlanság tömbje. A tudat mint veszteség.
A karakter börtöne.
A véletlenségben tetten érhető törvényszerűség.
Az egyszerűség keresettsége. A következetesség sutasága.
Szemlélődés, a gondolatok kibomlása, ennek reflexiója, dolgozat, filmesszé, filozófia, ráció, stílus.
Modell-szerűség, világállapot, emberi jelenség.
A figyelem fókuszának megtartása.
Az elvárások és kiszámíthatóságok csapdája. S annak elkerülése.
Saját tekintetünk és elemzésünk csapdája.
Azt látjuk-e, ami a szemünk előtt van?
Az „epizódizmus” szabadsága.
A filmrendező mint a szellem születésének mérnöke.
A bölcsesség sója.” Mispál Attila
• 2020. február 19. 18:45
• Premier Kultcafé
***
A Faludi Ferenc Akadémia heti rendszerességgel tart dokumentumfilmes illetve játékfilmes filmklubot. A 2020 tavaszi félévének programja egyaránt válogat filmtörténeti klasszikusok és nemzetközi ill. magyar kortárs rendezők munkáiból. A vetítéseket beszélgetés követi filmes alkotók és szakemberek vezetésével. A választott filmek és az utánuk következő beszélgetések azt vizsgálják, hogy a kézzelfogható világ mellett hogyan értelmeződik a film nyelvén életünknek az a távlata, amely érzéki módon többnyire megragadhatatlan.
Jegyeket és bérleteket a helyszínen lehet váltani.
A jegyekről érdeklődni és jegyet foglalni a +3630/250-6692 telefonszámon lehet, vagy személyesen a helyszínen, a Premier Kultcaféban.
Filmklubunkat támogatja a Nemzeti Kulturális Alap.
***
2020 tavaszi félévének programja:
// 6.45
2020. 01. 08. Richard Brooks: Macska a forró bádogtetőn (1958)
2020. 01. 22. Stephen Frears: Philomena – Határtalan szeretet (2013)
2020. 02. 05. Yaron Zilberman: A búcsúkoncert (2012)
2020. 02. 19. Robert Bresson: Talán az ördög (1977)
2020. 03. 04. Gustav Möller: A bűnös (2018)
2020. 03. 18. Bereményi Géza: A tanítványok (1985)
2020. 04. 01. Karl Markovics: Szupervilág (2015)
2020. 04. 15. Jirí Menzel: Szeszélyes nyár (1968)
2020. 04. 29. Denis Villeneuve: Érkezés (2016)
2020. 05. 13. Sidney Lumet: Tizenkét dühös ember (1957)
2020. 05. 27. Kay Pollak: Úgy a földön is (2015) 134'
2020. 06. 04. Ferzan Özpetek: Öveket becsatolni! (2014)
2020. 06. 10. Jean-Pierre Dardenne–Luc Dardenne: A gyermek (2005)
// DOKU
2020. 01. 15. Novák Tamás–Maróti Agóts Ákos: Lélek és betű (2019)
2020. 01. 29. Szuchy Zsuzsanna: Tenyérnyi gyerekek (2013)
2020. 02. 12. Nagy Dénes: Másik Magyarország – Töredékek egy falu hétköznapjaiból (2013)
2020. 02. 26. Pajer Róbert: Gyilkosság a Hermina úton (2018)
2020. 03. 11. Mohi Sándor–Tánczos Vilmos: Ott legbelül dal van… (2019)
2020. 03. 25. Papp Gábor Zsigmond–Kékesi Attila: Kodály mindenkié (2018)
2020. 04. 08. Almási Tamás: Kitüntetetten (2001)
2020. 04. 22. Nagy Ernő: Szivárvány havasán – portréfilm Sass Sylvia operaénekesről (2019)
2020. 05. 06. Péterffy András: Minden csak jelenés – in memoriam Nemeskürty István (2019)
2020. 05. 20. Kocsis Tibor: Jelenetek egy operatőr életéből – Hildebrand István legendáriuma (2015)
2020. 06. 03. Zágoni Balázs: A püspök reggelije – Márton Áron első ötven éve (2018)