Logo
A magyar jezsuiták lelkiségi és kulturális központja
Léleköntő márciusi hírlevél
2020.03.23

„Lehet, hogy nem kívánod, nem kellemes vagy éppen fájdalmas. Lehet, hogy kételkedsz benne. De most ez az utad. Még ha nyom is a cipő, göröngyös is az út és zord az időjárás. Ez a te utad most. Holnap talán kisüt a nap. Ma az esővel, a köddel barátkozhatsz meg. Szép, ha rá tudsz nézni. Mint ajándékot elfogadod. Amikor benne vagy és kellemetlen, nem tudod így látni. Nem tudod ajándékként elfogadni. Ez nem baj. Mégis csináld, s majd meglátod az értelmét. Csak lassan veszed észre, hogy az út, amelyen jársz, a tiéd. Csak lassan jössz rá, hogy ami most történik, az így van jól. Lassan lesz világossá, hogy ami történt, értelmet adott életednek."   /Mustó Péter/

 

Jogosan érezhetjük, hogy első olvasásra ez az idézet bosszantó. Ugyan, mi jó születhet a mostani koronavírus helyzetből? Először is hogyan maradjak talpon ennyi új, váratlan és ijesztő hír közepette, túlterhelten az otthoni munkával és a gyermekeim oktatásával, a szüleimért való aggódással? Hirtelen teljesen másként  telnek a hétköznapjaink, mint ahogyan megszoktuk, bizonytalanság van... 

 

Ez a gyerekeinknek különösen nehéz lehet. Minden gyermek, de az autizmussal élő gyermekek különösen is a kiszámíthatóságot, az ismétlődést, a biztonságot keresik. Fontos cél tehát, hogy a gyermekeink nyugodtan éljék meg ezt az időt, a beáramló ijedelmek ne jussanak el hozzájuk. Fontos, hogy az ő egyéni szintjükön, számukra érthető módon beszéljünk velük a járványról, a higiénés kérdésekről, de arról is, hogy hogyan alakulnak a napjaink, hogy ez az időszak elmúlik, s utána újra megyünk majd óvodába, iskolába, nyaralni…

 

Nagyon hasznos, ha otthon napirendet készítünk. Mindnyájunknak jót tesz, ha előre megtervezzük, hogy mikor játsszunk, mikor megyünk ki sétálni, mikor tudunk tanulni is a gyermekkel. Barnabás Helga, Németh Emese , Patassy Dávid és Pál Kata Dorottya fordításában az alábbi linken számos nagyon hasznos anyagot találhatunk, amivel a gyermekeink értését segíthetjük.

 

A pozitív látást magunkkal érdemes kezdeni. Talán jó, ha kevesebbet foglalkozunk a szörnyű hírekkel, ha lelassulunk kicsit, ha a napi kis örömöket, a gyermekeink jókedvét, ügyességét észrevesszük, esetleg fel is írjuk magunknak…S igy talán azt is megláthatjuk, hol kínál ez az új helyzet egyben új lehetőséget is az életünkben?

 

Vámos Robi Családi Koronahelyzet táblázatát (szintén a fenti linkről) nagyon érdemes átvenni, felnagyítani, nyomtatni és otthon közösen átbeszélni.

Érdemes a szomszédsággal is összefogni. Lehet, hogy ha vásárolok, az időseknek is vásárolhatok a házból. És az is lehet, hogy nekem is tud valaki segíteni a pl. a gyermekfelügyelettel. Annyira felemelő, ha a krízis idők az összefogásról szólnak… Erre jó példa ez a közösségi kezdeményezés.

 

A Léleköntő facebook linket is nagy szeretettel ajánljuk, ahol folyamatosan eszközöket, hasznos linkeket fogunk közvetíteni, közösségi alapon szerveződő kezdeményezéseket megosztani. Itt fogunk részleteket írni a néhány napon belül induló „Léleköntő Meghallgatlak” telefonos és facebook szolgáltatásunkról is.

 

Nagyon jól rendszerezett javaslatokat tartalmaz a helyzet gyermekekkel való kommunikációjáról az alábbi összefoglaló Deliága Éva pszichológus tollából:

A gyerekek sokféle helyzethez jól tudnak alkalmazkodni, képesek az egészen szokatlan, szélsőséges körülményeket is játékosan felfogni, és nem sérül biztonságérzetük, kiegyensúlyozottságuk eközben. Ennek azonban az a feltétele, hogy a szülő gyerekként kezelje őket és folyamatosan biztonságot sugározzon.

 

Mit tegyen és mit ne tegyen:

1.      A gyermek életkorához és fejlettségi szintjéhez illő magyarázatot adjon a történésekre. Például: „Van most egy betegséget okozó vírus, ami miatt most itthon maradunk, hogy ne kaphassuk el. Gyakran megmossuk a kezünket, mert így tudunk védekezni a vírus ellen, ami elpusztul az alapos szappanos kézmosástól. Itthon biztonságban vagyunk, és, ha ilyen óvatosak leszünk, egészségesek maradunk.”

2.      Tanítsa meg a gyereket az alapos szappanos vegy fertőtlenítőszeres kézmosásra. Tüsszentsen a könyökébe, tanítsa meg ezt a gyermeknek is. Orrfújáskor az elhasznált papírzsebkendőt azonnal dobják ki a kukába.

3.      Ne árassza el a gyereket információval, adatokkal, mert ez fokozza a veszélyérzetét. Nem szükséges tudnia a gyereknek, hogy hány darab korona vírus fertőzőtt van az országban, vagy hányan haltak meg pontosan. Fogalmazzon tömören, egyszerűen, hangsúlyozva a megtartott kontrollt és biztonságérzetet.

4.      Válaszoljon röviden a gyerek kérdéseire. Nem a tényszerű közlés a lényeg, hanem az érzelmi töltet: szavai sugározzanak nyugalmat, természetességet.

5.      A betegség kapcsán előtérbe kerülhet a halál témája. Nyugtassa meg a gyereket, hogy az Önök családja nincs veszélyben és hitétől és világnézetétől függően beszélhet neki arról, hogy mi történik a halál után.

6.      Ne legyenek a vírussal kapcsolatban tabu témák, válaszoljon a gyerek minden kérdésére, szem előtt tartva, hogy nem kis tudóst akar belőle faragni, hanem a cél a megnyugtatás.

7.      Próbálja kideríteni, hogy mit tud a gyerek a vírusról, és tegye rendbe a fejében a téves, vagy félreértett információkat. Sok gyerek innen-onnan hallott már dolgokat, és elég nagy zűrzavar lehet egyesek fejében. Érdemes ezt kibogozni, mert ezek a félinformációk nagyon sok szorongásnak adhatnak táptalajt.

8.      A felnőtteknek szóló, vírussal kapcsolatos tartalmakat, a híradót ne engedje a gyereknek nézni, hallgatni.

9.      Ne beszéljen a gyerek füle hallatára arról, hogy mennyire kétségbe van esve, és, nem tudja, mit tegyen. Ha érez ilyet, ezt ne a gyerek előtt kommunikálja. Kérjen tájékoztatást, vagy szakmai segítséget, ha saját aggodalma túlzott mértéket öltene.

10.  Ne fenyegetéssel vegye rá a gyereket arra, hogy mosson kezet és tartsa be a biztonsági előírásokat. Megindokolhatja, hogy ez miért elengedhetetlen, de ne ijesztegesse végletes kimenetellel.

11.  Ne csak elvárja a gyerektől, hogy engedelmeskedjen az új szokásokhoz, tisztasági rituálékhoz, magyarázza el fontosságukat, ok-okozati összefüggésüket.

 

Több hetes otthontartózkodás estére:

1.      A gyerekek a non-verbális jelekből is érzékelik, hogy a felnőttek feszültek. Egyszerű magyarázatot adjon, hogyha különleges helyzetbe kerülnek (ha nem lenne oktatás, ha karatnénban kell lenniük), hangsúlyozva, hogy a helyzet szokatlan, de a gyerekre és családtagjaira, barátaira nézve nem veszélyes, és a megelőzés miatt fontos otthon maradni, mert ez a védekezés egyik legjobb módja.

2.      Állítsa helyre a gyerek biztonságos világba vetett hitét. Beszélhet arról, hogy bizakodik benne, hogy a tudósok és az orvosok hamarosan megtalálják a korona vírus okozta megbetegedés ellenszerét.

3.      Az otthonlét idejét használja ki! Strukturálja a napot, éljenek kiszámítható napirend szerint.

4.      Tervezzen benti elfoglaltságokat, kínáljon fel tevékenységeket a gyerekeknek, ne várja el, hogy egész nap lekössék magukat egyedül.

5.      Igyekezzen mozgásos játékoknak teret kialakítani: ugrálni, tornázni, zenére mozogni, célba dobni, kis területen is lehet.

6.      Ne feledje: a gyerekek lazán is fel tudják fogni a dolgokat, ha a körülöttük lévő felnőttekből nem árad a feszültség.

7.      A gyerekek természetes aktivitás és mozgásigénye ilyenkor hatványozottan jön elő. Ne tiltsa ezeket a tevékenységeket, inkább alakítsa úgy a környezetet, hogy ezek a természetes gyermeki igények kiélhetők legyenek.

8.      A gyerekeknek nagy hiányuk van a szüleikkel töltött minőségi időből, így próbálják meg -ha, ilyen helyzetre kell majd felkészülniük- vakációnak felfogni ezt az ölükbe pottyant lehetőséget."

 

Ha ebben a helyzetben tudatosabban kezdünk egymásnak segíteni, ha bátrabban fogadunk el segítséget, ha lassulunk, ha az otthoni közös idő nyugodt, esetleg önfeledt közös időtöltést is jelent, akkor esélyünk lehet arra, hogy Mustó Péternek elsőre talán ellenállást okozó sorait mégis a szívünkbe engedjük… Azt, az üzenetét, hogy valami jó is születhet a rendkívüli nehézségek közepette…

 

Azt kívánom mindnyájunknak, hogy a rendkívüli időket egészségben, felelősségteljesen de alapvetően derűvel és bizakodásban töltsük.

Szeretettel a Léleköntő csapat nevében:

Vető Anna

Hírfolyam