Logo
A magyar jezsuiták lelkiségi és kulturális központja
„A szegényekről gondoskodni nem kommunizmus, hanem evangélium”
2015.01.18

Új könyv Ferenc pápa társadalmi...

Új könyv Ferenc pápa társadalmi tanításáról (részlet)

 

„A szegényekről gondoskodni nem kommunizmus, hanem evangélium” – új könyv Ferenc pápa társadalmi tanításáról (részlet)

„Ferenc pápa. Megöl ez a gazdaság”– címmel jelenik meg Ferenc pápa társadalmi tanításáról szóló könyv Andrea Tornielli és Giacomo Galeazzi gondozásában.  Andrea Tornielli a „Vatican Insider” szerkesztője, Giacomo Galeazzi a „La Stampa” olasz napilap vatikán-szakértője. A kötetet a Piemme kiadó jelenteti meg január 13-án pénteken (228 oldal, 16,90 euró). A könyv összegyűjti és elemzi Ferenc pápának a szegénységről, a kivándorlásról, a szociális igazságról, a teremtett világ védelméről szóló beszédeit, dokumentumait és felszólalásait. A kötet szembesíti ezeket a gazdaság, a pénzügy és az egyház társadalmi tanításának a szakértőivel, többek között Stefano Zamagni professzorral és Ettore Gotti Tedeschi bankárral, akik elmondják véleményeiket a pápa társadalmi tanításáról.

A könyv egy interjúval zárul, melyet Ferenc pápa 2014. október elején adotta két társszerkesztőnek. Ebből az interjúból közölt részleteket január 11-én egyidejűleg a torinói La Stampa, az argentin La Nacion és az amerikai Associated Press. Az alábbi fordítás a La Stampa kiadás alapján készült:

„Marxista”, „kommunista” és „pauperista”:Ferenc pápának ezek a szavai a szegénységről és a társadalmi igazságosságról, illetve gyakori felszólításai a szükséget szenvedők iránti figyelemre, kritikával illették őt, némelykor keményen és szarkazmussal fogalmazott vádakkal is. Hogyan éli ezt meg a Bergoglio pápa? Miért van jelen ennyire a szegénység témája a megnyilatkozásaiban?

Szentatya, a kapitalizmus, ahogy azt az utóbbi néhány évtizedben megéltük, Ön szerint valamiképp visszafordíthatatlan rendszer?

„Nem tudnék válaszolni erre kérdésre. Elismerem, hogy a globalizáció sok embert segített kiemelkedni a szegénységből, ugyanakkor másokat pedig éhhalálra ítélt. Igaz, hogy abszolút értékben nőtt a világ gazdagsága, de gyarapodott az egyenlőtlenség is, és új fajtái támadtak a szegénységnek. Miként ismeretes, ez a rendszer a leselejtezés kultúrájával tartja fönn magát, amiről már számos alkalommal beszéltem.

Van tehát politika, szociológia és egy bizonyos magatartásforma is a leselejtezés mögött. Amikor a rendszer középpontjában már nem az ember, hanem a pénz áll, amikor a pénz bálvánnyá válik, a férfiak és a nők közönséges eszközeivé válnak egy olyan társadalmi és gazdasági rendszernek, melyet mély egyenlőtlenségek jellemeznek, sőt uralnak.

Így „selejtezik” le, ami nem szolgálja ezt a logikát. Ez olyan magatartás, mely leselejtezi a gyerekeket és öregeket, hogy aztán most lesújtson a fiatalokra is. Megdöbbenéssel észleltem, hogy a fejlődő országokban a 25 év alatti fiatalok milliói vannak munka nélkül. Őket „sem-sem” fiataloknak neveztem el, mert sem nem tanulnak, sem nem dolgoznak: nem tanulnak, mert nincs erre lehetőségük, nem dolgoznak, mert nincs munkájuk.

De emlékeztetni szeretnék a leselejtezés kultúrájára, mely arra ösztönöz, hogy vessük el a gyermekeket, akár abortusz révén is. Engem lesújtanak az ilyen alacsony születési arányszámok itt Olaszországban: így elvesztjük a kapcsolatot a jövővel. Hasonló módon vezet a leselejtezés kultúrája a magukra hagyott idősek burkolt eutanáziájához. Ahelyett, hogy úgy tekintenénk rájuk, mint a memóriánkra, az emlékezetünkre, ami a múlttal való kapcsolatunk és egyúttal a bölcsesség forrása a jelen számára.

Olykor megkérdem magamtól: Mi lesz a következő selejt? Időben meg kell állnunk! Kérem, álljunk meg! Következésképpen, hogy a kérdésre válaszoljak, azt mondanám: ne tekintsük a dolgok ilyen állapotát visszafordíthatatlannak, ne törődjünk bele! Próbáljunk meg egy olyan társadalmat és gazdaságot építeni, melyben az ember és az ő java, nem pedig a pénz, áll a középpontban.         

Változás, a társadalmi igazságosságra irányuló nagyobb figyelem létrejöhet-e egy magasabb etikájú gazdaságban, vagy pedig jogos feltételezni a rendszer strukturális átalakítását is?  

Mindenekelőtt érdemes emlékeztetni arra, hogy szükség van etikára a gazdaságban és szükség van etikára a politikában is. A különféle államfők és politikai vezetők, Róma püspökévé történt választásom után többször beszéltek nekem erről. Elmondták: „Nektek, vallási vezetőknek segítenetek kell bennünket, hogy etikai irányjelzéseket adjatok nekünk!”. Igen, a pásztor megteheti a maga felhívásait, de meggyőződésem, hogy szükségünk van – ahogy arra XVI. Benedek emlékeztetett bennünket a „Caritas in veritate” enciklikájában – olyan férfiakra és nőkre, akik Isten felé tárják ki karjaikat, hogy imádkozzanak, tudatában annak, hogy a szeretet és a megosztás az, amiből az igazi fejlődés fakad. Nem a kezünk munkájának a gyümölcse, hanem ajándék, amit kérni kell.

Meggyőződésem továbbá, hogy ezeknek az embereknek el kell köteleznie magukat minden szinten, a társadalomban, a politikában, az oktatásban, mindig a közjót állítva a középpontba. Nem várhatunk tovább a szegénység strukturális problémáinak a megoldására, hogy meggyógyítsuk a társadalmainkat egy olyan betegségtől, ami csak újabb válságba sodorhat bennünket. A piacok és a pénzügyi spekulációk nem élvezhetnek abszolút függetlenséget! Szükség van a tartalékok jobb szétosztását célzó programokra, eljárásokra és folyamatokra, munkahelyek teremtésére, a kirekesztettek teljes körű támogatására”.

Miért van, hogy XI. Piusz pápa „Quadragesimo Anno” kezdetű enciklikája a pénz nemzetközi imperializmusa ellen, ma sokak számára – köztük katolikusoknak is – túlzónak és radikálisnak tűnik?

XI. Piusz azok számára tűnik túlzónak, akik találva érzik magukat a szavától, akiknek elevenébe vágnak a prófétai vádak. A pápa azonban nem túlzott, megmondta az igazságot az 1929-es gazdasági válság után és „jó alpinistaként” látta, hogyan állnak a dolgok, hiszen messzire látott. Gyanítom, hogy a túlzók inkább azok, akik még ma is találva érzik magukat XI. Piusz pápa intéseitől.

Érvényesek maradnak a „Populorum progressio” lapjai, amelyekben azt mondják, hogy a magántulajdon nem abszolút jog, hanem alá van rendelve a közjónak, továbbá érvényben marad Szent X. Piusz Katekizmusa, mely az égbekiáltó bűnök között felsorolja a szegények elnyomását és munkások jogos bérének a visszatartását?

Nem csak máig érvényes azok, hanem az idő múltával egyre inkább igazolást nyernek.  

Sok embert szíven talált a “szegények, mint Krisztus teste” kifejezése. Zavarja Önt, amikor pauperizmussal vádolják? 

„Már Assisi Ferenc előtt voltak pauperisták a középkorban. Sok ilyen pauperista áramlat létezett. A pauperizmus az evangéliumnak és magának a szegénységnek is a karikatúrája. Szent Ferenc azonban segített abban, hogy felfedezzük a szegénység és az evangéliumi út közötti mély kapcsolatot. Jézus mondja, hogy nem lehet egyszerre két úrnak szolgálni, Istennek és a gazdagságnak. Ez pauperizmus?

Jézus elmondja, hogy mi az a „protokoll”, ami alapján megítélnek bennünket. Máté evangéliuma 25. fejezetében olvassuk: „éheztem, szomjaztam, börtönben voltam, beteg voltam, meztelen voltam és segítséget adtatok, felruháztatok, meglátogattatok és gondozásba vettetek”. Valahányszor ezt tesszük egy testvérrel, Jézussal tesszük. Felebarátunkat gondozásba venni, aki éhes, aki testben-lélekben szenved, aki segítségre szorul. Ez a hasonlat sarokpontja. Ez pauperizmus? Nem, ez evangélium!

A szegénység távol tart a bálványimádástól, az önelégültség érzésétől. Zakeus, miután szembenézett Jézus irgalmas tekintetével, vagyona felét odaadta a szegényeknek. Az evangélium ezen üzenete mindenki felé fordul, az evangélium nem a gazdagokat ítéli el, hanem a gazdagság bálványozását, ami érzéketlenné tesz a szegény kiáltásával szemben. Jézus mondta, hogy mielőtt adományunkat az oltár előtt felajánlanánk, ki kell engesztelődnünk a testvéreinkkel, hogy békében lehessünk vele. Azt hiszem, hogy a hasonlóság jegyében kiterjeszthetjük ezt a kérést a szegény testvéreink felé is, hogy békében éljünk velük”.     

Az egyház hagyományával való folytonosságot hangsúlyozta Ön ebben a szegények iránti gondoskodásban. Tudna néhány példát mondani ebben az összefüggésben?  

„Néhány hónappal a II. Ökumenikus Vatikáni Zsinat megnyitása előtt XXIII. János pápa mondta: „Az egyház úgy mutatkozik be, amilyen és amivé szeretne lenni, a mindenki egyháza, de különösen is a szegények egyháza”. A következő években a szegényeket előnyben részesítő döntés bekerült a tanítóhivatal dokumentumaiba. Valaki gondolhatna itt újdonságra, ezzel szemben egy olyan odafigyelésről van szó, melynek gyökerei az evangéliumban rejlenek és amit a kereszténység első századai már dokumentálnak.

Ha a 2. és 3. század egyházatyái homíliáinak néhány részét idéznénk arról, hogyan is kellene bánni a szegényekkel, biztosan lenne valaki, aki megvádolna engem, hogy marxista homíliát tartok. „Nem a tiédet adod oda a szegénynek, hanem azt adod neki, ami az övék. Minthogy ami van, az közös használatra adatott, te pedig magadnak tartod fenn. A föld mindenkié, nemcsak a gazdagoké”. Ezek Szent Ambrus szavai, melyeket VI. Pál felhasznált a "Populorum progressio” kezdetű enciklikájában, hogy „a magántulajdon nem képez feltétlen és abszolút jogot és senkinek nincs felhatalmazása arra, hogy saját kizárólagos használatára foglalja le azt, ami túllép az ő szükségletén, amikor a másiknak a legalapvetőbb feltételek hiányoznak”.

Aranyszájú Szent János mondja: „Ha saját javaidat nem osztod meg a szegényekkel, akkor meglopod őket és megfosztod az élettől. Javaink nem a miénk, hanem az övék”. (…) Amint látni lehet, ez a szegények iránti gondoskodás benne van az evangéliumban és az egyház hagyományában, az nem „kommunista találmány” és nem kell azt megideologizálni, mint ahogy az többször is megtörtént a történelem során.

Az egyház, amikor meghív arra, amit az „közömbösség globalizációjának” neveztem, messze távol van bármiféle politikai érdektől vagy akármilyen ideológiától: egyedül Jézus szavai indítják és hozzá akar járulni egy olyan világ építéséhez, amelyben törődünk egymással és gondozzuk egymást”. 

 

Fordította: P. Vértesaljai László SJ

Hírfolyam